CITADELIC FESTIVAL
GHENT 30 MEI - 4 JUNI 2024

Antoon Versteegde (1953) studeerde in 1978 cum laude af aan de Koninklijke Akademie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch. Sindsdien toont hij zijn werk vooral buiten de gevestigde instituten en expositieruimtes van de kunstwereld. Zijn installaties zijn te zien op openbare locaties met vrije toegang voor iedereen. Levensgrote tijdelijke constructies, gebouwd met lichtgewicht materialen zoals bamboe, vlaggen, touw en elastiekjes. Zijn manier van werken is heel geschikt voor 'community art' omdat hij graag samenwerkt met lokale kunstenaars en vrijwilligers. De bouwtechniek kan makkelijk worden geleerd aan mensen die spontaan willen meedoen. Interactie vormt dan ook een essentieel onderdeel van het proces, waarbij de kunstenaar een avontuur organiseert om samen met anderen te beleven, zodat het publiek daadwerkelijk wordt betrokken bij het kunstproject.

Collectief geheugen

Versteegde heeft in 40 jaar tijd meer dan 650 interactieve bamboe projecten gerealiseerd in binnen- en buitenland, tijdelijke installaties die de burgers weer vertrouwen kunnen geven in de hedendaagse kunst. Het resultaat van deze samenwerking verschijnt om weer te verdwijnen, maar laat een mooie herinnering achter. Hoewel het fysieke kunstwerk na een paar dagen, weken of maanden alweer verdwenen is, blijft de gezamenlijke ervaring een deel van het collectieve geheugen. Versteegde heeft geëxposeerd in heel Europa en daarbuiten, waaronder in Canada, Amerika, Cuba, Chili, Hongkong, China en Indonesië.

Prepared piano

In 2018 maakte Versteegde een paar attributen voor de Prepared-piano van Bart van Dongen, waaronder enkele piëzo-elementen die de trillingen per snaar omzetten in elektrische signalen die op hun beurt weer versterkt en vervormd worden. Aanvankelijk was het idee om dit slechts op een paar snaren toe te passen, maar gaandeweg ontstond het idee om alle snaren van een piano op deze manier te versterken en per toets te verplaatsen naar evenzovele versterkers en luidsprekers om het geluid ruimtelijk op te stellen binnen een bamboe installatie.

Yamaha CP-70B

Bart wist uit ervaring dat de Yamaha CP-70B al voorzien is van afzonderlijke elementen die serieel geschakeld zijn, en wellicht ook los te koppelen zijn. En na enig onderzoek bleek dit inderdaad mogelijk. En dat is wat er nu in Ghent staat te gebeuren: een Yamaha CP-70B uitvergroten tot een systeem met 72 verspreid opgestelde geluidsboxen, zodat elke toon op een andere plek in de ruimte te horen is. De pianist zit centraal in het midden, maar het publiek mag rondlopen om de ruimtelijkheid van de uiteengehaalde klanken te ervaren.

Voor meer informatie over andere bamboe kunstprojecten van Versteegde zie www.versteegde.nl en YouTube

Willem II fabriek in ’s-Hertogenbosch, 1984

Replica Vox Phantom hexaphonic guitar

Antoon in the Approxim Studio, Uden