YAMAHA CP70B elektrische vleugel is een snaarinstrument dat wordt bespeeld met een toetsenbord, waarbij de trilling van snaren – die door hamers worden aangeslagen – door piëzo-pickups wordt omgezet in elektrische signalen, net zoals de elektrificatie van de traditionele gitaar door de elektrische gitaar.
Omdat elektrische versterking de noodzaak voor een akoestische zangbodem overbodig maakt, zijn elektrische vleugels kleiner en lichter (130 kilo) en dus makkelijker te transporteren dan akoestische piano's. Elektrische versterking omzeilt ook de moeilijkheid om een conventionele vleugel te moeten versterken middels microfoons die ook omgevingsgeluiden opnemen. Een elektrische vleugel is gemakkelijker in teregelen met een geluidssysteem.
De Yamaha CP70 Electric Grand Piano werd voor het eerst geïntroduceerd in het midden van de jaren 70 en de productie werd stopgezet in het midden van de jaren 80. Het Yamaha CP70B-model bevatte verschillende verbeterde functies, zoals gebalanceerde uitgangen (vandaar de B toegevoegd aan CP70) en een verbeterde voorversterker, enz. Er was ook een CP70M-model met midi-uitgang, en EQ, enz. De Yamaha CP70 heeft in totaal 73 toetsen met echte snaren, hamers, houten toetsen en een gietijzeren pansterraam.
Omdat het is ontworpen als een podiummodel dat meegenomen kon worden op tournee, bestaat het uit twee afzonderlijke delen die meer ± 65 kilo per stuk wegen. Verbazingwekkend genoeg blijft deze piano goed gestemd als hij niet te veel wordt verplaatst of niet wordt blootgesteld aan te veel schomelingen in temperatuur en vochtigheid. In een studio is hij erg stabiel.
De CP70B wordt een elektrische vleugel genoemd omdat hij voorzien van hamers en snaren, maar tevens van een geavanceerd piëzo-pick-up-systeem dat de trillingen van de snaren omzet in een audiosignaal. Je kunt de piano ook nog steeds akoestisch bespelen zonder versteking, maar dan klinkt hij nog niet half zo luid als een gewone babyvleugel. Het geluid van de CP70 is zeer uniek vanwege zijn warme, soepele sustain. Hij is niet zo percussief als de meeste vleugelpiano's. Omdat de bassen van de laagste octaaf korter en dikker zijn dan normaal, klinkt het laagste octaaf anders dan bij een gewone babyvleugel. Veel popmuzikanten houden juist van dit geluid.
Bekende bespelers van de Yamaha CP70B zijn Billy Joel, Steve Hillier van Dubstar, Split Enz-toetsenist Eddie Rayner, Vangelis, George Duke, Benny Andersson van ABBA, Mick MacNeil van Simple Minds, Edge van U2, Keith Emerson van Emerson Lake & Palmer, Keith Godchaux en Brent Mydland of the Grateful Dead, Hall & Oates, Rainbow, Roxy Music, Toto, Foreigner, Kerry Livgren van Kansas, Alicia Keys en Aaron Morgan van Seabird, Keane, Tokyo Keys, Tony Banks van Genesis en Michael Curtes van Polite Sleeper. To name a few...
Kijk hier voor de gebruikershandleiding van de YAMAHA CP70B
Kijk hier voor de gebruikershandleiding van de YAMAHA CP80M